logo Galerija Klovićevi dvori, Jezuitski trg 4
facebook youtube instagram
calendar Utorak - Nedjelja 11:00 - 19:00
calendar 13. siječnja 2020.
Obavijesti

Izložba Vaska Lipovca u Lisabonu

Izložba Vaska Lipovca u Muzeju kočija, Lisabon
21. siječanj – 3. svibanj 2020.

Povodom predsjedanja Republike Hrvatske Vijećem Europske, jedan od najvećih i najznačajnijih projekata koji Grad Zagreb poklanja publici je izložba našeg proslavljenog umjetnika Vaska Lipovca koji će se predstaviti u Lisabonu, gradu s kojim je Zagreb prijateljski grad više od 40 godina. Dugogodišnje prijateljstvo dvaju prijestolnica omogućuje ovakve zajedničke projekte koji građanima Lisabona i brojnim turistima približavaju našu umjetnost i baštinu.

Izložba Vaska Lipovca bit će postavljena u reprezentativnom prostoru poznatoga Muzeja Kočija u Lisabonu u gradskoj četvrti Belem. Nacionalni muzej kočija (Museu Nacional dos Coches) jedan je od najposjećenijih muzeja u Lisabonu s najvećom kolekcijom kraljevskih kočija u svijetu u kojem se, osim atraktivnog stalnog postava, organiziraju i povremene izložbe.

NANIZANA TIJELA, USKLAĐENE SEKVENCE

Likovno djelo Vaska Lipovca nastajalo je i razvijalo se tijekom čitave druge polovice dvadesetoga stoljeća i na svoj je način prošlo različitim morfološkim etapama da bi na koncu toga razdoblja, a na samome početku novoga milenija, ostvarilo svoj vrhunac u djelima što ih ovom zgodom, s puno dobrih razloga, predstavljamo inozemnoj publici. Doista, zreli je umjetnik uspio u posljednjoj fazi svojega rada zaokružiti svoje motivske predilekcije i sintetizirati svoje oblikovne preokupacije, ostvarujući cjeline koje svjedoče intenzitet nesvakidašnje vitalnosti i prenose na nas radost iznimno neposredne komunikacije, a sve to svježinom i čistoćom suvremenoga likovnog jezika. (…)

(…)Stoga je svojim kipovima vratio u prostor figure kapetana i mornara, gospođica i udovica, pjesnika i ribara, biskupa i slikara, ptice i ribe te je cjelinom vlastite ikonike odao počast svom ishodištu. Ali uza svu emotivnu bliskost i nostalgično-melankolični predznak „maloga starinskog svijeta“, svojevrsnoga Amarcorda, Vasko Lipovac nikada nije izgubio iz vida čistoću i čvrstoću modeliranja, jasnoću i punoću plastičke obrade.

To je posebno zamjetljivo u nizu motiva sportaša, u nekoliko serija kipova u kojima je predstavljao skakače i trkače, bacače i dizače (raznih atributa), plivače i veslače, ekvilibriste i nogometaše. U jednoj se fazi njihova morfologija svela na sažete dijaloge valjka i kugle, jajolikih i elipsastih elemenata, da bi u sljedećim verzijama specifične oznake i primjerena kromatika obogatile likovni registar.

Zrelo razdoblje Lipovčeva djelovanja označilo je svojevrsnu sintezu modernističkih i tradicionalnih postupaka, nalaženje osobno prepoznatljiva stila u kojemu je asocijativnost i referencijalnost oblikovanja, nedvojbeni antropomorfizam, redovito praćen tipizacijom i reduktivnošću modelacije. Daleko od nekoć tražene inovativnosti i radikalnosti, Lipovac je na svoj način prihvatio postmodernistički eklekticizam i toleranciju, a mogli bismo ga pridružiti i tendenciji „sardonične figuracije“, prisutnoj u hrvatskoj umjetnosti od šezdesetih godina nadalje, posebno među nekadašnjim studentima spomenute Akademije primijenjenih umjetnosti u Zagrebu.

Većinu Lipovčevih radova karakterizira prisan odnos s modelom ili tipom predstavljanja, određena mješavina nježnosti i podrugljivosti, blagosti i podsmijeha. Naravno, u različitim je primjerima promjenjiv odnos između afirmacije i ironije prema predlošku ili zadanom motivu, ali u svakom slučaju nema suvišne retorike ili konvencionalnog shvaćanja monumentalnosti. Čak je i u nizu javnih spomenika što ih je Lipovac zamislio i podigao (primjerice košarkašu Draženu Petroviću, nacionalnom klasiku – pjesniku Marku Maruliću, novinaru i književniku Miljenku Smoji) njegov izraz ostao daleko od svake patetike i majestetičnosti, blizak ljudima po mjeri međusobnog prepoznavanja i empatije.

To je, dakako, još više slučaj u nizu ostvarenja namijenjenih slobodnoj, nenaručenoj i neposredovanoj, komunikaciji između kipova i publike. Izvanredan primjer za to upravo je veliki ansambl biciklista. Svojevrsna elastična instalacija, nesvakidašnja ambijentalna akumulacija brojnih sastojaka što se mogu okupiti i rasporediti po volji, zavisno od veličine raspoloživa terena, no nužno u smjeru orijentacije svih članova šarolike grupe, koji gledaju prema naprijed i nastoje jedan drugoga prestići. Naravno, riječ je o prikazu takmičenja, utrke, međusobnoga nadmetanja, pa premda je svaki od sudionika nepomičan, statičan, svojim stavom i položajem sugerira pokret, a u odnosu s drugima uspostavlja neospornu dinamiku, stvara iluziju razmjene i preplitanja međusobno sličnih čestica i zvučnih kolorističkih mrlja.

Skupinu nazvanu Biciklisti (1995.) žanrovski smo svjesno odredili suvremenim terminima instalacije i ambijenta, naglašavajući njihov aspekt „otvorenog djela“, značenje cjeline prilagodljive različitim uvjetima izlaganja i prezentacije. Međutim, oni imaju i dignitet klasične modelacije i svojstva sustavnog variranja, da ne kažemo serijalne multiplikacije. Možemo smatrati poticajnom tu dvostrukost dojma: figurativnu uvjerljivost pojedinih volumena, s jedne strane, a tipsku razgranatost i razigranost, gotovo strukturalnu povezanost kompleksa, s druge. A posebno su dobrodošli suptilni načini diferenciranja i „individualiziranja“ pojedinih likova, što idu od nagiba glave, smještaja kape, stavljanja naočala, boje dresa, koordinacije ruku i nogu, da ne govorimo o „iznimkama“ (koje potvrđuju pravilo), kao što su pojedinac koji pobjednički diže ruke u zrak ili motoristi u pratnji (od kojih je jedan još i s djevojkom na stražnjem sjedištu).

Sa sportskim motivima i ludičkim duhom Vasko Lipovac je zaključio svoj opus, ponudivši nam svoje sjetno i nasmiješeno viđenje raznih životnih situacija i zbivanja, s kojima se možemo nekako identificirati ili pak samima sebi narugati. Sustavnom stilizacijom i skladnim ulanačavanjem antropomorfnih sastojaka ostvario je uvjerljiv likovni rezultat, stvorio vlastiti mikrouniverzum prema kojemu ne možemo ostati ravnodušni. Podijelio je s nama svoj doživljaj ljudske prolaznosti i ponudio nam inventar zabava i zadovoljstava s kojima pratimo (ili kratimo) svoje zemaljsko vrijeme – a sve to prisno i nepretenciozno, ali odmjereno i neodoljivo.
Tekst predgovora: Tonko Maroević

Izložba je rezultat suradnje Grada Zagreba i Grada Lisabona, Veleposlanstva Republike Hrvatske u Portugalu te Muzeja kočija i Galerije Klovićevi dvori.

Pomoć i podršku u organizaciji izložbe dala je i obitelj Lipovac, koja je posudila djela za izložbu, te arhitekt g. Branko Silađin.