KREATIVNE RADIONICE UZ IZLOŽBE “JOSIP BOTTERI DINI – RETROSPEKTIVA” i “9. HRVATSKI TRIJENALE GRAFIKE + INES KRASIĆ / NEVERMORE”

Radionice za djecu od 6 do 15 godina

Pozivamo vas da se priključite kreativnim radionicama uz izložbu JOSIP BOTTERI DINI – RETROSPEKTIVA i 9. HRVATSKI TRIJENALE GRAFIKE + INES KRASIĆ/NEVERMORE.

Održavat će se u našem uobičajenom terminu, subotom od 11 do 12:30 sati, a za svaku je potrebna prijava na: artionica@gkd.hr

Josipu Botteriju Diniju pripada istaknuto mjesto unutar domaće i međunarodne likovne umjetnosti, osobito na području sakralne umjetnosti. Uz značajan slikarski opus poznat je i po izradi vitraja i mozaika. Umjetnik koristi različite stilske pristupe, od akademskih radova do akcijskog slikarstva i konstruktivizma.

1. SLIKARSKA RADIONICA – ROZETA

20.04. od 11 do 12:30 sati

ZADATAK: Pokazati i objasniti postupak izrade rozete (arhitektonski element dekoracije) tušem i vodenim bojama prema originalima na izložbi, koji nam mogu koristiti kao predložak za izradu vitraja na staklu za sljedeće radionice.

SAZNAJ VIŠE: Rozeta je ukrasni motiv nalik na ružin cvijet sa stiliziranim laticama koji se kao element dekoracije primjenjuje u graditeljstvu. Najčešće ima bogati okvir i mrežište, a redovito se nalazi na pročelju iznad glavnog portala. Izrada rozeta svoj vrhunac doseže u gotici, kad su raskošno izvedene i ostakljene vitrajem vrlo često bile glavni ukras pročelja crkve.

2. i 3.  RADIONICA IZRADE VITRAJA 

27.04. i 04.05. od 11 do 12:30 sati

Izložba Botterija pruža nam jedinstvenu priliku da ponovno, nakon više godina, istražujemo jednu zanimljivu tehniku koja se ne radi često na radionicama. Kada smo davne 2005. godine istraživali nove tehnike i materijale, na red je došla i izrada vitraja. Već tada smo pribavili sve što nam je bilo potrebno za tu zahtjevnu tehniku. Koristili smo vitrail boje za staklo, ali smo umjesto olovnih šipki upotrijebili crnu konturnu boju. Stolar nam je izradio drvene kubuse koji su s gornje strane prekriveni mat staklom i ispod su neonske lampe kako bismo olakšali izradu vitraja. Sve ćemo to sada ponovno upotrijebiti i zakoračiti u čaroban svijet svjetla i transparentnih boja koji su kod vitraja posebno naglašeni.

ZADATAK: Izrada prozorskog okna ostakljenog vitrajem koji bi nas pri svakom pogledu razveselio i pružao nadu u svaki novi obasjani dan.

SAZNAJ VIŠE: Vitraj, riječ francuskog podrijetla, stara je tehnika izrađivanja kompozicije od raznobojnog stakla različita oblika kojom su se bavili umjetnici – majstori u srednjem vijeku. Oni su na katedralama prozore pretvarali u čarobno obojane svjetove. Od tog vremena vitraj je kao tehnika doživio neznatne promjene do današnjeg dana. Sama tehnika svodi se na nekoliko osnovnih tehničkih, a zatim i umjetničkih majstorija. Najprije se rade skice za izabrani prozor – otvor, da bi se po tom predlošku poslije radio karton u mjerilu 1:1. Iz njega se izrezuju šablone koje će određivati veličine pojedinih staklenih oblika. Kad se izrežu takvi komadi stakala, boje se pigmentima za staklo, najprije crna konturna, a zatim ostale boje po pojedinim staklenim komadima. Kad se boje posuše, stakla se stavljaju u specijalnu peć za staklo. Ispečena bojana stakla zatim se stavljaju u olovne šipke koje služe da bi staklene komade povezali u cjelinu. Umjesto olovnih šipki takvo spajanje imitiramo crtanjem crnom bojom na jednom komadu stakla, odnosno cijeloj kompoziciji, što je primjereno radu s djecom.

4. GRAFIČKA RADIONICA UZ IZLOŽBU 9. HRVATSKI TRIJENALE GRAFIKE

11.05. od 11 do 12:30 sati

Na radionici polaznici će se upoznati s različitim vrstama rajskih ptica kroz detaljne enciklopedijske ilustracije koje će poslužiti kao reference.

ZADATAK: Upoznat ćemo se s grafičkom tehnikom – suha igla. Nakon skice s markerima prenijet ćemo crtež zrcalno koristeći indigo papir, a zatim grafičkim iglama u detaljnom “filigranskom” rasteru iscrtati svoju pticu na grafičku matricu. Samostalno ćemo pojedinačno otiskivati grafiku na specijalnoj grafičkoj preši, a zatim i naučiti kako se grafika potpisuje.

SAZNAJ VIŠE: Suha igla je tehnika dubokog tiska što znači da se mehaničkim načinom direktno rukom urezuje crtež u cinkovu ili bakrenu ploču. Urezane linije u ploču ispune se crnom pastom, višak paste s površine se obriše i time je matrica spremna za otiskivanje koje se vrši na preši pod pritiskom. Poseban se papir koristi za otiskivanje koji se prije mora navlažiti.  

Gošća umjetnica: Lora Elezović, mag. edu. art.

5. STEAM RADIONICA povodom Međunarodnog dana muzeja

18.05. od 11 do 13 sati (radionica će trajati 2 sata!)

Svake godine obilježavamo Međunarodni dan muzeja 18.5., a Edukativna muzejska akcija je povodom toga odabrala temu: “Muzeji i STEAM?!”. Cilj nam je pokazati povezanost između prirodnih i humanističkih i društvenih znanosti i naglasiti da humanističke i društvene znanosti nisu odvojene od prirodnih i tehnoloških, već čine sveobuhvatnu cjelinu. Neka od zanimanja koja upotrebljavanju STEAM vještinu su arhitekti, grafički dizajneri, konzervatori, urbanisti, arheolozi, produkt dizajneri, inženjeri zvuka. Sva ta brojna zanimanja nalaze se u muzejima i kulturnim institucijama ili muzeji s njima usko surađuju. Muzeji su zapravo živi primjer STEAM obrazovanja. Upravo izložba 9. hrvatski trijenale grafike, u organizaciji Kabineta grafike HAZU, predstavlja grafičare koji svoja kreativna razmišljanja realiziraju u tradicionalnim i suvremenim grafičkim tehnikama primjenjujući alternativne mogućnosti grafičkog procesa u suvremenim umjetničkim praksama: primjena digitalnih matrica i novih digitalnih tehnologija.

ZADATAK: Potaknuti radovima iz knjige “Enciklopedija čudovišta” Stanislava Marijanovića oblikovat ćemo vlastita izmišljena bića. Uporabom računala i programa za trodimenzionalno oblikovanje crteži će se transformirati u trodimenzionalne objekte. Stvorene objekte postavljat ćemo u virtualni prostor galerije stvarajući prostor u kojemu će se ispreplitati stvarnost i imaginacija. Očekujte i VR (virtual reality) naočale!

SAZNAJ VIŠE: Tradicionalne crtačke i grafičke tehnike pružaju nam velike mogućnosti prikazivanja promatranih i/ili zamišljenih sadržaja. No, koliko god se vješto postigne privid trodimenzionalnosti, sjenčanjem ili nekom drugom metodom, prikaz na plohi papira ograničava. Nastojeći učiniti crtež sagledljivim sa svih strana, u ranijem projektu javila se ideja „prevođenja” dvodimenzionalnog grafičkog crteža u trodimenzionalni objekt bez prethodnog oblikovanja samog predmeta u tradicionalnim kiparskim tehnikama. Proučavanje digitalnih tehnologija pružilo je rješenje; prilagodbom metoda i postupaka unutar 3D tehnologije osmišljeni su procesi za uspješan prijenos dvodimenzionalnog crteža u trodimenzionalni objekt, bez njegova oblikovanja u računalnom programu. Pristupajući temi na razini forme, sama ideja projekta postala je igra transformacije crteža u plastični objekt koji je istovremeno i originalan crtež i njegova transformirana inačica. Unatoč uspješnom prijenosu crteža u trodimenzionalni objekt putem tada osmišljenih procesa, nastali trodimenzionalni „plastični“ objekti, promjenom materijal u kojemu su izvedeni izgubili su kvalitete izvornog predloška. Razvojem tehnologije i tada osmišljenih metoda, trenutnim projektom se nastoji ostvariti potpuna transformacija. Manjim izmjenama tradicionalnih grafičkih tehnika i procesa tiska nastoji se postići potpuna transformacija, u kojoj je otisnuti dvodimenzionalni grafički list ujedno i vlastiti krajnji trodimenzionalni objekt.

Gost umjetnik: Antonio Kutleša, mag. edu. art.

6. RADIONICA KOLAŽA

25.05. od 11 do 12:30 sati

ZADATAK: Na velikom kartonu izradit ćemo kolaž ograde svetišta iz crkve sv. Nediljice (Plutej sv. Nediljice) iz 11. st. Prvo ćemo nacrtati likove i ornamente na natron papiru, obojiti ih i zalijepiti na veliki karton.

SAZNAJ VIŠE: Ova oltarna pregrada jedno je od najpoznatijih, ali i najznačajnih djela predromaničke skulpture i to ne samo na području Hrvatske, već i cijele Europe. Pluteji poput ovoga nalazili su se između oltara i prostora za vjernike, a ovaj iz svete Nediljice prikazuje prizore iz Kristova života, od navještenja i rođenja do bijega u Egipat i krštenja u Jordanu. Datira iz predromanike, u početak 11. stoljeća, između 1030. do 1040. godine. Čuva se u Arheološkom muzeju u Zadru.

7. GRAFIČKA RADIONICA KOLOGRAFIJE UZ IZLOŽBU 9. HRVATSKI TRIJENALE GRAFIKE

08.06. od 11 do 12:30 sati

ZADATAK: Izrada grafika u tehnikama kolografije i karton tiska. Postupak će se temeljiti na izradi matrice od ljepenke, kartona i ljepila te otiskivanja grafika na grafičkoj preši, tehnikom dubokog tiska. Cilj radionice je uočiti, izraziti, odrediti vrijednost i spoznati odnos statičnih i dinamičnih ploha, pozitivnog i negativnog prostora grafičkog lista te izražajnih mogućnosti grafičkih tehnika.

SAZNAJ VIŠE: Grafikom se smatra svako umjetničko djelo gdje umjetnik vrši prijenos umjetničke zamisli na matricu te pomoću iste te matrice vrši umnožavanje radova. Matrica može biti načinjena od raznovrsnih materijala i tekstura, a otiskivanjem matrica nastaju grafički otisci. Prema vrstama grafiku možemo podijeliti na visoki, duboki, plošni tisak. Kartonski tisak pripada tehnici visokog tiska, koji ujedno pribrajamo najstarijoj vrsti tiska. Kolografija je jedna od mnoštva podvrsta kartonskog tiska. Za izradu matrica u kolografiji mogu poslužiti raznovrsni materijali koji ne moraju biti isključivo profesionalni i specijalizirani materijali, primjerice, čipka, špaga, aluminijska folija, žica i slično. 

Gošća umjetnica: Vida Meić, mag. edu. art

8. GRAFIČKA RADIONICA UZ IZLOŽBU 9. HRVATSKI TRIJENALE GRAFIKE

15.06. od 11 do 12:30 sati

Tema zadnje grafičke radionice prije zatvaranja izložbe je Zaustavljeni trenutak, trenutak koji bismo željeli ponovono doživjeti jer nas se dojmio. Ono što bismo htjeli da se ponovi, sigurno nije nešto tužno ili žalosno, nego nešto što nas je neizmjerno razveselilo ili usrećilo, bilo da je to bio samo osmijeh upućen nama od drage osobe ili poljubac kojim nam majka poželi lijepi san, onaj trenutak kad se vraćaš svojoj kući, a u dvorištu te dočeka razdragani psić koji sretno maše repom, ili baka koja čeka svoje unuke u kuhinji punoj mirisnih kolačića, možda jedna svakodnevna šetnja parkom ili šumom, zašto to ne bi bila berba jagoda ili možda grožđa u kasno ljeto, bezbroj je radosnih trenutaka u našim životima koje ćete ipak sami urezati posebnom iglom u cinkovu ploču i onda grafičkom prešom otisnuti.

SAZNAJ VIŠE: Suha igla je tehnika dubokog tiska što znači da se mehaničkim načinom direktno rukom urezuje crtež u cinkovu ili bakrenu ploču. Urezane linije u ploču ispune se crnom pastom, višak paste s površine se obriše i time je matrica spremna za otiskivanje koje se vrši na preši pod pritiskom. Poseban se papir koristi za otiskivanje koji se prije mora navlažiti. 

Gošća umjetnica:  Ivana Bajcer, mag. art. 

Radionice za vrtiće i škole organiziramo svaki radni dan osim ponedjeljka prema dogovoru s profesorima i pedagoškim djelatnicima.

Radionice za odrasle i dalje su svake srijede od 18 do 20 sati.

Tekst: Liljana Velkovski
muzejska savjetnica pedagoginja, voditeljica Artionice