Nevenka Arbanas – Retrospektiva

Bljesak, 1993., kombinirana tehnika, 1000×700 mm

NEVENKA ARBANAS

Retrospektiva

4. 10. – 18. 11. 2018.

Katalog izložbe: Katalog Nevenka Arbanas

Nakon velike retrospektive akademkinje Nives Kavurić-Kurtović održane 2016. godine, u 2018. otvara se retrospektiva hrvatske grafičarke i profesorice Nevenke Arbanas. Inspirirani ujednačenom kvalitetom njenih prostorno promišljanih grafičkih listova velikih formata, njenim znanjem i zalaganjem u smislu spoznavanja glavnih vrsta likovnog izražavanja (slikarstva i grafike, kiparstva i arhitekture) prateći je od početaka njena stvaralaštva, izložba će obraditi cjelokupno stvaralaštvo umjetnice što predano i savjesno pri

donosi umjetničkim, edukativnim i stručnim spoznajama koje pregledno dokumentiraju činjenicu da njen opus smatramo izuzetnom vrijednošću koju valja dodatno promovirati.

V XVIII, 1996., akvatinta, suha igla, 700×500 mm

Autorski tim izložbe: akademik Tonko Maroević, Nevenka Arbanas i muzejska savjetnica Koraljka Jurčec Kos pripremili su izbor radova (oko 350) za retrospektivu što će se održati od 4. listopada 2018. do 18. studenog 2018. u izložbenim prostoru prvoga kata Galerije. Izbor se zasniva na grafikama velikih formata (u dubokome tisku), što naglašavaju značaj praškog i pariškog ciklusa za cjelokupno stvaralaštvo umjetnice, kao i nova razmišljanja autorice o mediju grafike, odnosno nedovoljno vrednovanim i prepoznatim grafičkim tehnikama.

Za likovnu publiku, uključivši umjetnike, a osobito studente umjetničkih akademija i povijesti umjetnosti, naročito je važan novi pogled kojim izložba dokumentira cjelokupno stvaralaštvo grafičarke rođene u Batini (Beli Manastir) 1950. g., uz dopunu do sad objavljenih biobibliografskih zapisa. Poslije osnovnog školovanja u 

Našicama, Nevenka Arbanas upisala se na Školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, grafički odjel, koju završava 1970. Iste godine upisala je Akademiju 

likovnih umjetnosti u Zagrebu, na kojoj je diplomirala u klasi prof. Alberta Kinerta 1975. godine.  Poslijediplomski studij grafike kod istog profesora pohađala je od 1975. do 1977. godine, te stekla zvanje magistra za područje grafičkih izraza. Izlagala je na više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Jednako tako, njene radove pronalazimo u brojnim muzejima, galerijama i privatnim zbirkama u Hrvatskoj i inozemstvu.  Dobitnica je više nagrada i priznanja, te neumorno radi i stvara kao redovita profesorica pri Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.

V V, 1996., akvatinta, suha igla, 700×500 mm

Koraljka Jurčec Kos

ulomak iz predgovora katalogu retrospektivne izložbe Zapis uz retrospektivnu izložbu Nevenke Arbanas

…Širi izbor, od oko četiri stotine radova, vezale smo uz tematske cjeline predstavljane u brojnim hrvatskim i inozemnim galerijskim prostorima, dokumentirajući crtačko – grafičku studioznost i poetska čitanja, prvenstveno prirode i osjećaja za okoliš kao sadržajne i manje ili više ekspresivne konstante. S druge strane, apstraktni ritmovi i njihov kontinuitet koji „svjetlosnim“  potencijalom biranih skupih papira i jeftinih materijala (među kojima nekih „građevinskih“),  te gotovo svih postojećih grafičkih tehnika, vode nas u beskonačnoj petlji izložbom pridajući predloženim i izabranim radovima prostorna značenja i nudeći nova čitanja.

Grafika 31, 1996., kombinirana tehnika, 400×500 mm

Akademik Luko Paljetak

ulomak iz predgovora katalogu retrospektivne izložbe Utisci o otiscima

…Nevenka Arbanas grafičko-slikarskim sredstvima gradi svoju mitologiju kao svoj odgovor na grcaj i urlik cvijeta. Zato ona često uranja u nesvjesno pretvarajući ga u energiju elegičnog kao načina obrane i na društvenom i na osobnom planu, zaštite od svega onoga što se „ne može podnijeti ili se pak može samo podnositi.“ A grafička ploča može sve podnijeti, i podnosi. Zato joj Nevenka Arbanas prilazi čas nježno, gotovo bojažljivo, čas grubo i nasilnički, znajući da su to samo dva aspekta kojim se umjetničko djelo može dovesti u život, onako kao što radi akušer, često prisiljen posegnuti i za carskim rezom. Plodonosna i djelotvorna Nevenkina je stvaralačka neodlučnost u odabiru sredstava i postupaka. „Znalci su to objasnili time što se u sebi ne mogu odlučiti između linije i mrlje, između sivila i boje, između oblaka i sjene“, kaže Nevenka. Riječ je zapravo o njezinom neprestanom pripitomljavanju tehnike, suobličavanju s prvotnom kreativnom zamisli, bez pitanja „što jest grafika“, a što nije. Ona je njoj sredstvo postojanja u svijetu kojem želi svaki put reći isto na drugi način, „stoga je njezina grafička poetika na mnogo načina izvan strujanja, pritoka i utoka po dubokoj subjektivnosti i po posljedicama. Jer njezina usredotočenost na stvaranje grafičke slike, od kojih je svaka u perimetru svoje matrice iznova obnovljen proces zaobljenim dovršena, s dubinom, površinom, svjetlošću i događajem stvaranje svijeta.“ To / takvo stvaranje uključuje svih onih šest božjih dana, uključujući i sedmi, kada se sve odmara osim misli koja sve to želi ponoviti, svaki put, kao da je to onaj prvi put kada je izreče onaj veličanstveni FIAT!
Nevenkini „radovi, bilo da gustoćom tamnog kolorita fiksiraju magmu prapočetka, ili naznačuju crnu rupu svemira, bilo da svijetlim bijeloga ili akcentima jakih boja otkrivaju žarišta svih života, sadašnjih i budućih, usredotočeni su na bitak.“ Svaka njezina grafičko-pjesnička mapa i svaka art knjiga jest događaj, jer: „promatrač ostavlja svoje tragove i time mijenja knjigu svojim čitanjem. Promatrač diktira ritam i brzinu otkrivanja djela.“ To i jest Nevenkina namjera: pripremiti to otkrivanje pridodajući mu čar iznenađenja, i sebi i onom uvijek nepoznatom do kojega će njezino djelo doći idući u potragu za tim idealnim čitateljem / gledateljem, baš kao što je i ona u neprestanoj potrazi za onim idealnim otiskom koji će jedan biti za sve, prelazeći sve granice materijala, materijalnoga i materijalističkog, kao jedna od ponajboljih u „bratstvu po kistu i kiselini.“
Nevenka Arbanas ne robuje ničemu. Ona je u svom srcu slobodna.  Takva će uvijek i biti: slobodna, magična i dobrodošlo

nepredvidljiva.

 

Akademik Tonko Maroević

Odisejeva barka I, 1994., kombinirana tehnika, 400×500 mm

ulomak iz predgovora katalogu retrospektivne izložbe LIST P0 LIST: SUMMA ARBANASIANA

…Nisam promijenio mišljenje koje sam prije petnaestak godina zapisao: „Nevenka Arbanas je grafičarka par excellence, vrhunska poznavateljica najsofisticiranije tehnologije, neusporediva vještakinja s gotovo magijskim, otajnim recepturama (tako da ‘crnu umjetnost’ redovito uzima ne samo s lica već i iz naličja).“  No odmah sam morao pridodati kako joj je umijeće samo pretpostavka, jer bi bez imaginativne slobode i svijesti o poigravanju granicama medija njezino stvaralaštvo bilo mnogo užega dometa. Koliko god je njezin opus išao u širinu i u dubinu, ipak vrijedi nastojati na općim grafičkim temeljima kao uvjetu sine qua non, a potom dolično uvažavati individualne varijacije i modifikacije.