26. 9. – 29. 11. 2015.
Autor projekta: Jérôme Catz
KATALOG Street-art 2.0 na hrvatskom jeziku
Catalogue – version en FR
U Galeriji Klovićevi dvori na Bijelu noć se otvara izložba Street Art 2.0 – inovacija u srcu pokreta, dio Rendez – vous festivala u Hrvatskoj.
Izložba Street art 2.0: Inovacija u srcu pokreta prikazuje razvoj street arta od samih njegovih početaka, najvažnije predstavnike te ključne godine, koji će nas uvesti u 2.0: nove prakse street arta, njegov spoj s digitalnom tehnologijom i današnje zvijezde ovog umjetničkog izražaja. Posebnost ove izložbe leži u njezinoj interaktivnosti te ludičkom i edukativnom karakteru te će se tako, putem radionica, predavanja i isprobavanjem digitalnih instalacija, publika moći okušati u izradi svog vlastitog grafita na vodenoj podlozi pomoću instalacije Water Light Graffiti, freske na vlaku pomoću digitalne aplikacije Picturae ili pak, zahvaljujući umjetniku Swezi, kreirati Qradio pomoću QR kodova.
Korijeni street arta sežu u početak 20. stoljeća, točnije 1920-te godine kada se
razvijaju meksički muralizam i ruski propagandni plakati. Desetljeće kasnije, fotograf Brassai zanima se za grafite u kredi i ugljenu te za one izrezbarene na skrovitim zidovima Pariza. U poslijeratnim šezdesetima se u SAD-u javljaju tagovi ispisani markerom ili sprejevima, dok u Europi Ernest Pignon-Ernest potpisuje svoja prva djela u francuskoj Provansi. Sedamdesetih i osamdesetih godina alternativni pokreti izlaze iz postojećih okvira i utječu na onodobnu umjetničku scenu. Godine 1978. otvara se Fashion Moda u Bronxu, prvi prostor posvećen alternativnim kulturama i grafitima, u kojemu je bila predstavljena i legendarna GAS izložba (Graffiti Art Success for America). Godine 1984. izlazi prvi časopis posvećen isključivo grafiti umjetnosti, IGTimes, a krajem desetljeća i prvi europski fanzini poput nizozemskog Free Style Aerosol Magazine. Od devedesetih godina pa sve do danas, internet oblikuje uličnu umjetnost i pruža joj nove oblike izražavanja i mogućnosti što dovodi do prave eksplozije street arta i njegova pojavljivanja na umjetničkim tržištima i institucionaliziranja, ponajprije putem radova britanskoga umjetnika Banksyja i Amerikanca Shepharda Faireya, autora plakata za kampanju Baracka Obame iz 2008. godine.
Jérôme Catz, kustos
Jérôme Catz, nezavisni kustos i strastveni ljubitelj street arta, tijekom cijele je svoje karijere radio na promociji alternativne umjetnosti. U posljednjih je nekoliko godina osnovao brojne „Spacejunk“ prostore, umjetničke centre u Lyonu, Bayonneu, Grenobleu i Bourg-St-Mauriceu. Također je vodio programe senzibilizacije javnosti na kulturu diljem Francuske. Kustos je izložbe Street Art 2.0: Inovacija u srcu pokreta, koja je do 1. ožujka 2015. godine bila izložena u Parizu u Fondaciji EDF. http://www.spacejunk.tv.
Porijeklom iz Grenoblea, Etien’ se obrazovao u slikanju i dekoriranju pisma i znakova što mu je pružilo neusporedivu tehničku vrsnoću i smisao za dobro obavljen posao. Njegova strast za figurativnošću i inoviranjem ogleda se u pažnji koju pridaje kvaliteti svojih radova te je u neprestanoj potrazi za neočekivanim grafičkim idejama. Etien’ aktivno stvara grafite od 1996. godine i time biva dijelom šireg street art pokreta, naročito putem izražajnih freski ili anamorfoza, jednako kompleksnih koliko i zapanjujućih. Ne slijedi nikakve trendove već samo svoje želje često iskušavajući nove tehnike i baveći se raznolikim temama.
Anamorphosis
Anamorfoza je optički efekt pri kojoj se slika ukazuje samo onda kad je gledamo iz jedne određene točke gledišta, izvan nje slika je iskrivljena ili nečitka. Etien’ će u Zagrebu kreirati posebnu anamorfozu in situ.
Antonin Fourneau: Water Light Graffitti
Usporedo sa studijem na Ecole Supérieure d’Art u Aix-en-Provenceu, 2002. počinje se baviti videoigrama, preokrećući njihovu izvornu namjenu i prilagođavajući ih potrebama korisnika. Nakon što je završio svoje prve radove, objedinjuje ih i započinje intenzivan period, već tada u duhu nove ere street arta 2.0. Kasnije upisuje dvogodišnji studij istraživanja na području interaktivnosti na Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs u Parizu. U Zagrebu će se moći pogledati njegova instalacija Water Light Graffiti u kojoj je dovoljno ovlažiti zid kako bi se upalile LED lampe od kojih je sazdan. Bile su mu potrebne dvije godine testiranja i eksperimenata kako bi realizirao projekt.
Water Light Graffiti
Ideju za ovu instalaciju Antonin Fourneau razvijao je od 2009. godine. Water Light Graffiti funkcionira najjednostavnije na svijetu: s pomoću malo vode! Dovoljno je ovlažiti zid i LED-lampe od kojih je sazdan se pale.
Isaac Cordal: Follow the leaders
Isacc Cordal rođen je u Španjolskoj, a živi u Bruxellesu. Pomoću svojih figurica od cementa koje nenametljivo postavlja u naš okoliš, transportira nas u moguću postapokaliptičnu budućnost, a njegove kompozicije potiču nas na razmišljanje o apsurdnosti naših života. Njegovi se likovi hvataju u koštac s našom svakodnevicom, našim gradovima, zidovima, i sveukupnim cementom koji nas okružuje. Budući da se Isaac služi fotografijom kako bi postavio mizanscenu, njegove se kompozicije kriju u kutevima parkova, na autobusnim nadstrešnicama, na vrhu zgrada niza gradova.
Follow the leaders
Umjetnik ovu instalaciju izlaže posvuda u svijetu. Svojevrsna apokaliptična mizanscena otužnoga svijeta u kojem živimo, njegov rad po prvi puta susreće druga dva street umjetnika: Vhilsa i Goina, u režiji BenToa, koji se pobrinuo za interaktivni karakter djela. Ako po napuštanju ovoga mjesta promijenite svoj pogled na grad, znači da su umjetnici uspjeli u svojoj misiji.
BenTo je spoj dviju neobičnih i kreativnih osobnosti. Jedan od njih je istodobno dirigent, glazbenik i programer (Ben), drugi je inženjer mehanike, majstor izrađivanja svake vrste, autor interaktivnih predmeta (To). Ovi vrsni autodidakti koji odvažno ističu svoju umjetničku crtu, Benjamin Kuperberg i Antoine Costes, susreću se 2012. i odlučuju se posvetiti samo umjetničkim projektima. Bile to njihove vlastite ideje ili izazovi pred koje su stavljeni, svaki projekt doživljavaju kao priliku da osmisle nešto potpuno novo. U stalnoj potrazi za novim primijenjenim tehnologijama, dva tvorca nižu suradnje s raznim umjetničkim kompanijama, kreativnim institucijama i ostalim eksperimentalnim laboratorijima kako bi zamislili i razvili alate potrebne za čaroliju budućnosti.
C215: Far Cry 4
Christian Guémy crta od najranije dobi, a potkraj srednjoškolskog obrazovanja počinje koristiti sprej kako bi pisao po ulici. Pred kraj studija postaje povjesničar u organizaciji Les Compagnons du tour de France, govori četiri jezika, mnogo putuje, da bi potom zamijenio odijelo i kravatu ležernom odjećom i posvetio se street art umjetnosti. Kroz pseudonim C215, Christian Guémy 2005. postaje aktivni borac urbanog umjetničkog izričaja. Veliki je ljubitelj estetike, dizajna i novih tehnologija i jedan od najvećih tehničara šablone. Oduševljava vrlo precizno izrađenim radovima koji se, bilo na zidu ili u galeriji, mogu prepoznati na prvi pogled. Finoća linije i mnoštvo detalja često su protuteža temi koju obrađuje. Predstavnik je nove generacije međunarodnih šablonista: borben, angažiran, inteligentan i obrazovan, C215 je umjetnik kojega zovu da sudjeluje u mnogobrojnim projektima, stvara na velikim formatima i izlaže na velikim izložbama o street artu.
JR
JR je neka vrst NLO-a s desetogodišnjom prednošću pred svima. Kada 2000. godine pokrene svoj web site, već je daleko ispred svih i mali je broj ljudi koji su ga kadri slijediti… ideja ulice pretvorene u galeriju, ideja “samo ne unutra, sve za eksterijere” već je rođena. Signalizacija poput one na gradilištima njegov je potpis, koji ostavlja u obliku žuto-bijele vrpce, nadomak svojim djelima darovanima ulici. JR je fotograf, on vidi kroz objektiv… No, osim pogleda fotografa, tu je i pogled umjetnika i kritičnog građanina. U njegovim instalacijama ugao iz kojeg promatra nije jedini parametar o kojem vodi računa. Slike su dio dugog kreativnog procesa. JR-ov rad treba iščitavati imajući u vidu političke, povijesne i gospodarske prilike mjesta na kojima stvara. Ukazujući na društvena previranja i kolektivne akcije, ovaj je umjetnik angažiran na terenu. Svaka slika ima svoju priču koja izbija iz osjetljive površine kože ili papira. Francuski street art umjetnik danas je svjetski umjetnik. Uspio je okupiti gomilu ljudi diljem svijeta, koji vjeruju da postoje načini komunikacije koji omogućavaju bolji suživot, različit od onog koji nam nameću mediji. Organizirajući okupljanja stotina anonimnih ljudi, umjetnik ukazuje na naklonost koju većina ljudi osjeća prema miru, dok tisak u prvi plan stavlja rat koji podržava samo nekolicina njih. Teško je sažeti njegove akcije u “djela”, no ostaju vizualna svjedočanstva spektakularnih fotografskih instalacija koje JR snima na licu mjesta te poneka litografija ili kolaž koje izrađuje na raznovrsnim materijalima.
Patrick Suchet: Picturae i Light Graff kabina
Dizajner interaktivnih projekata, konceptualni i video umjetnik, voditelj radionica… Patrick Suchet, alias Taprik, strahovito je svestran. Diplomirao je primijenjenu umjetnost, obrazovao se u području scenskih umjetnosti te s vremenom razvio vlastite alate koji su mu omogućili da ostvari svaku umjetničku zamisao. Surađujući kao fotograf, glazbenik, video-umjetnik i inženjer svjetla na projektima mnogih umjetnika uvjerio se u presudnu ulogu tehnoloških inovacija kao generatora novih ideja. Naročito sklon interaktivnosti i sučeljima koja reagiraju na dodir, iznjedrio je djela kao što su Piano Stairs (klavirske stube u francuskom gradu Rennes), Dice Klub (igra s glazbenim kockicama), Glasovi fontane (glazbena fontana) i Picturae 2.0, cjelokupno sučelje za digitalno crtanje grafita.
Alati, instrumenti, umjetnička i tehnička djela u jednom, njegove instalacije predstavljaju novi žanr koji kombinira umjetničko i tehničko istraživanje. Stručnjak za nove prakse na području kazališne umjetnosti, Patrick Suchet osmišlja i vodi kolegije na temu novih oblika glazbene kompozicije (na Konzervatoriju u Rennesu), kao i kolegije Uvod u interaktivnost i Uvod u specifične tehnologije pri obrazovnom centru Jardin Moderne u Rennesu.
Picturae pruža idealnu priliku za sve koji sanjaju o izradi vlastitog grafita jer se pomoću spreja spojenog na projektor vrlo vjerno mogu ispisati grafiti, a ovu će priliku dobiti i posjetitelji izložbe u Zagrebu.
Light Graff
Radi se o vrsti fotomatona prilagođenoga posebno za ovu priliku. Dovoljno je samo ući u kabinu sa svjetiljkama dostupnima na ulazu, čekati da se upali crveno svjetlo i da nastane tama. Potom će svaki pokret posjetitelja biti zabilježen na filmu fotografskoga aparata i završni klik bljeskalice će posjetitelja snimiti u željenom položaju. Po izlasku iz kabine, moći će vidjeti djelo i poslati ga na vlastitu mail adresu.
Shepard Fairey
Shepard Fairey rođen je 1970. godine u Charlestonu, u Južnoj Karolini, S.A.D., a raste uz skateboard i punk-rock glazbu. Nakon studija umjetnosti na Sveučilištu u Rhode Islandu, na sjeveru New Yorka, seli u grad i otvara mali atelje za sitotisak kako bi mogao samostalno financirati svoj umjetnički rad. Brzo postaje svjestan snage intervencije u urbanim sredinama i piše manifest o svojoj praksi lijepljenja naljepnica. “Medij je poruka”: Shepard preuzima teoriju filozofa Marshalla McLuhana o komunikaciji i uparuje ju s ponavljanjem karakterističnim za tag kako bi ju prilagodio svom projektu. Od 1989. do 1994., umjetnik se prebacuje na plakate. Shepard lijepi lik Andréa The Gianta posvuda: na mostove, zidove uz željezničke pruge i druge frekventne prolaze. Nadahnut filmom Invasion Los Angeles (They Live) Johna Carpentera, godine 1995. Shepard ispod lica svoje ikone dodaje slogan “OBEY” (“Budi poslušan”, riječ koja se nazire tijekom čitavog trajanja filma). 1998. godine doživljava prvi veliki medijski uspjeh, a 2008. tim Baracka Obame za njegovu predsjedničku kampanju odabire portret koji je napravio ovaj umjetnik. Shepard ostaje vjeran svojim humanističkim idejama i nastavlja prodavati svoje printove po vrlo konkurentnim cijenama u želji da njegova umjetnost ostane dostupna svima. Osim djela s velikom tiražom, Shepard Fairey izdaje mikroserije od dva do deset primjeraka, izrađene ručno, na papiru, drvetu ili aluminiju. Od 2006. njegove se izložbe nižu po prestižnim muzejima i lokacijama, njegovi monumentalni murali niču po velikim svjetskim gradovima, a radovi obogaćuju sve angažiranijim temama i političkim ciljevima koje smatra važnima.
Slinkachu
Rođen 1979. u Engleskoj, od 2003. živi u Londonu. Nakon studija umjetnosti i dizajna, završava specijalizaciju za umjetničkog direktora u svijetu reklame. Usporedo s tim, na ulici, u privatnom aranžmanu, razmješta malene prizore sastavljene od minijaturnih likova, konfrontirane s našim svijetom u prirodnoj veličini. Intenzitet odnosa koji gledatelj uspostavlja s njegovim djelom povećava se što je susret neočekivaniji. Veličina i krhkost tih instalacija dva su najbitnija sastojka njihove ljepote. Podsjećaju nas na krhkost svijeta, na dijete koje smo nekoć bili, kao i na snagu mašte. Oduvijek fasciniran poviješću i arheologijom, naročito cijeni rad Charlesa Simondsa, Krisa Kuksija, Jakea i Dinosa Chapmana i njihove serije Hell ili pak djela Tesse Farmer. Baš kao i oni, Slinkachu je polivalentni stvaralac, kipar, scenarist, novinar i fotograf istovremeno. Cilj njegova rada i dalje je povezan s užitkom pričanja priča i željom da ljude potakne da promatraju oko sebe. Humoristički aspekt njegovih radova počiva na više-manje crnim temama, a pitanja koje njegove intervencije postavljaju stalno su iznova aktualna: ekologija, usamljenost i “osjećaj izgubljenosti”…
Zevs
Aguirre Schwarz odabrao je pseudonim Zevs (izgovarati Zeus) u sjećanje na liniju A pariške željeznice RER, koja je 1992. imala tek 15 godina i čiji vlak ga je zamalo pregazio dok je crtao grafit. Video uradci, grafiti, tag ili šablona – tome su nevjerojatno nadarenom i svestranom umjetniku sve tehnike bliske. Od samoga početka, njegovi radovi jasno se svrstavaju u street art: to su tagovi i grafiti, a potom i urbane intervencije svih tipova. U početku radi na podu zaokružujući sjene predmeta i urbanog inventara kao da želi razgraničiti scenu zločina, prelazi potom na vertikalu i osvaja svijet reklamnih plakata. Prisvaja javne reklamne površine na kojima izvodi intervencije, crtajući, primjerice, noćno nebo obasjano munjama, grafičkim zahvatima ilegalno ubija likove s reklama metkom u glavu (crna sprejem nacrtana rupa posred čela i crvena boje krvi što klizi niz lice), ili pak otima desetmetarsku sliku ljepotice, zaštitnog lica marke Lavazza, u Berlinu. Kako vrijeme prolazi, sve se više udaljava od tradicionalnih grafita i narcističke dimenzije taga. Njegov stil, na granici suvremene umjetnosti i street arta danas nudi moćnu umjetničku protutežu reklamama, markama i svim ostalim znacima neumjerenog konzumerizma.
Ron English
Rođen 1959. Ron English započeo je studij fotografije i povijesti umjetnosti u Texasu, te potom otkriva slikanje uljanim bojama. 1981. godine, Ron English osvaja prve billboardove u Dallasu. Isprva ih oblijepljuje crno-bijelim, a zatim i radovima u boji, ne bi li što više nalikovali reklamnim kampanjama koje potkazuje. Po dolasku u New York 1988. godine, u prvo vrijeme radi kao ghost painter (ekvivalent kalfi u slikarstvu), sretan što može naučiti brojne tehnike i za to biti plaćen. Ubrzo je ponovo slobodan i slika svoja prva platna. Nenadmašivi tehničar, fotografskog oka, u svojim djelima uspijeva stvoriti privid reljefa. Svoj stil definira jednom jedinom riječju: “Propaganda!”, što bi u prijevodu značilo: pop-kultura udružena s propagandom. Ron English vraća se i djelima starih majstora, od Cézannea i Picassa do Moneta i Muncha. Rijetko ćemo, međutim, susresti neko od njegovih djela bez likova debelog Ronalda McDonalda, Charliea Browna otrovnoga smiješka, dinosaura, ili pak pin up krave koja veliča čari genetike. Angažiran, spontan i prijemčiv, English se dotiče područja kao što su loša ishrana, duhanski i šećerni lobiji, politika… Cilj koji si je zacrtao – izlagati u muzeju – danas je postignut. Put koji je vodio do tog uspjeha bio je pun fantastičnih iskustava, veseo i, kad se sve zbroji i oduzme, prilično kratak…
Radno vrijeme na Bijelu noć:
26.09. / Subota / 20 – 24 h
Na Bijelu noć ulaz u Galeriju je besplatan.
Redovno radno vrijeme:
26.09. – 04.10. / Utorak – nedjelja / 11 – 21 h
28.09. / Ponedjeljak / 13 – 21 h
06.10. – 29.11. / Utorak – nedjelja / 11 – 19 h
Ulaznice:
Pojedinačna ulaznica: 30 kn
Ulaznica s popustom: 20 kn
Ulaznica za grupe (min. 15 osoba): 20/10 kn
- Uz kupljenu ulaznicu za izložbu Street Art 2.0 dobivate besplatan ulaz na izložbu Edite Schubert.