Kreativne radionice uz izložbu “Misterij majstora Fortezze – Europska baština šibenskoga gravera”

Dragi naši kreativci,

nadamo se da ste se odmorili u ovo dugo toplo ljeto, neki ste možda u gorju pronašli osvježenje od pretoplih noći na moru, neki ste putovali u egzotične daleke krajeve, no svakako je svima  odmor koristio. Sada kreću školske i poslovne obaveze i sve ono što nas vraća u svakodnevicu, pa se tako vraćamo i kreativnim radionicama u našoj Artionici. Djelatnici Galerije Klovićevi dvori priredili su za vas i sve ljubitelje umjetnosti niz izložbi kojima ćete oplemeniti svoje radne dane, a svi oni koji budu potaknuti znatiželjom i otvoreni za neka nova likovna iskustva doći će u našu Artionicu. Svakako se veselimo vašem dolasku!

Kreativne radionice uz izložbu “Misterij majstora Fortezze – Europska baština šibenskoga gravera”

Radionice za djecu od 6 do 15 godina

održavat će se u našem uobičajenom terminu, subotom od 11 do 12:30 sati, a za svaku je potrebna prijava na: artionica@gkd.hr

Majstor Oracio Fortezza kasnorenesansni je graver, slikar, zlatar i minijaturist, rođen u Šibeniku tridesetih godina 16. stoljeća. Na svojim vrsno graviranim mjedenim vrčevima i pladnjevima pokazao je nevjerojatno poznavanje antike, klasične literature, kao i poznavanje suvremenih likovnih smjernica. Djela Oracija Fortezze uključuju i srebrne aplike za kožne uveze bratovštinskih matrikula (knjiga pravila određene bratovštine), a na nekoliko mjesta možemo mu pripisati i crteže, minijature u akvarelu. Pladnjevi, vrčevi, i zdjele stigli su na izložbu iz Venecije, Firence, Londona i Šibenika. Grbovi plemićkih obitelji koje otkrivamo na pladnjevima i vrčevima Oracija Fortezze pripadaju najimućnijim i najutjecajnijim mletačkim obiteljima: Grimani, Delfini (Dolffini), Cicogna (Cigogna), Tagliapietra (Taiapietra), Guoro ili Griego i Foscari (Foschari).

1. SLIKARSKA RADIONICA – MATRIKUL bratovštine svetoga Ivana Krstitelja, 2. pol. 15.-2. pol. 16. st., Šibenik, Interpretacijski centar katedrale sv. Jakova „Civitas sacra“

21.09.:  11 – 12:30 sati

Fortezza je bio pisar bratovštine sv. Ivana Krstitelja od 1561. do 1569. godine. Matrikul bratovštine opremio je brojnim crtežima, od kojih je najpoznatiji akvarel svetog Ivana Krstitelja preko cijele stranice, ispod kojeg se nalazi njegov potpis i zabilješka o dužnosti pisara. Matrikul sadrži brojne crteže anđela svirača/puhača i raznih ornamenata koji Fortezzu pokazuju kao vrhunskog crtača. Iako je Fortezza kao pripadnik bratovštine svetog Ivana bio čvrsto vezan za rad te obrtničke bratovštine, radio je i na matrikulima bratovštine Sv. Barbare, Sv. Duha, Sv. Andrije i Sv. Marije od Milosrđa.

ZADATAK: slikanje spomenutih svetaca sa svim njihovim atributima, predmetima koji su ih obilježili, po kojima ih prepoznajemo, npr. Sv. Barbara je prikazana s palminom grančicom, topom i  kulom… 

Oracio Fortezza, Matrikula bratovštine svetoga Ivana Krstitelja, Šibenik

2. KIPARSKA RADIONICAVRČ venecijanske patricijske obitelji Cicogna, Šibenik, oko 1560. bronca; Muzej Viktorije i Alberta, London

28.09.:  11 – 12:30 sati

Jedini do sada poznati Fortezzin rad s lijevanom ručkom koji je skulpturalno oblikovan u 3D lik zmaja dugog vrata koji se propinje iz roga obilja. Čitava površina vrča ispunjena je gravurama (duborez, tehnika urezivanja ili izrada reljefa određenog prikaza u tvrdoj površini).
ZADATAK: izrada vrča u glini s prikazima životinja te biljnih ornamenata.

Oracio Fortezza, VRČ, Šibenik, oko 1560.
Vlasništvo: Muzej Viktorije i Alberta, London

SAZNAJ VIŠE: Taj je vrč poseban i zbog prizora koji se na njemu nalaze. Među uobičajenim antičkim temama u trima velikim središnjim kartušama na trbuhu posude (Horacije Koklo u borbi na mostu, Marko Kurcije na rubu ponora i Mucije Scevola s rukom u plamenu) i portretima vojskovođa (Publija Kornelija Scipiona, Marka Furija Kamila i Marka Klaudija Marcela) prema vratu vrča, pojavljuju se znakovi zodijaka u dva dijela, kao i prizori iz života rimskih heroina: Lukrecije, Virginije i Porcije, a na stopi medaljoni s portretima kreposnih žena: Emilije, Oktavije i Hortenzije.

3. RADIONICA CRTANJA na alu foliji – PLADANJ s grbom obitelji Grimani, Šibenik, 1555. – 1575.?, mjed

5.10.:  11 – 12:30 sati

Pladanj je podijeljen u tri zone oblikovanja, središnju, kružnicu do oboda i prikaze na samom obodu pladnja. Na dnu pladnja, na sredini nalazi se grb obitelji Grimani.
ZADATAK: Crtat ćemo grb na debljoj aluminijskoj foliji srebrne ili zlatne boje, kojeg ćemo po završetku patinirati crnim tušem. Kreirat ćemo zamišljeni grb naše obitelji. Iako se heraldika, (pomoćna povijesna znanost), bavi proučavanjem grbova i ima točna pravila kako bi grb trebao izgledati, koje boje se koriste, koje je veličine koji motivi su uobičajeni, mi ćemo ipak grb osmisliti prema samo našim mjerama i željama. Pitajmo se koje su karakteristike moje obitelji prepoznate od naših prijatelja, kolega, znanaca. Možda naša obitelj uzgaja vinovu lozu ili su još naši djedovi bili ribari, lovci, možda se naša obitelj tradicionalno bavi nekim obrtom (postolar, stolar, bravar, zlatar…), netko je možda naslijedio strast ka pisanju, netko je iz sudačke obitelji i puno je tu još djelatnosti kojima se naše obitelji kroz stoljeća bave. Stoga sve to možemo i likovno dočarati koristeći atribute, odnosno obilježja koji pobliže označavaju tu djelatnost, struku, a mogao bi to biti i hobi.

Oracio Fortezza, Pladanj s grbom obitelji Grimani, Muzej grada Šibenika, detalj grba.

SAZNAJ VIŠE: Pladanj je načinjen od tankog mjedenog lima s vrlo plitkim i tankim gravurama sa središnjom temom Kosovske bitke (1389). Bitka je prikazana u središnjem dijelu pladnja u trima razvedenim kartušama s tri prizora: Zdravica kneza Lazara, Miloš ubija sultana Murata I i Miloševa pogibija. Površinu nadopunjava s ornamentima i groteskama, puttima s instrumentima ili bez njih. Na stjenci pladnja šest je prikaza rimskih careva i prizora iz antičke povijesti, kao i na obodu pladnja. Uz prvu razinu prizora u kartušama i medaljonima Fortezza prikazuje životinje, biljne ornamente, brojne putte, muške i ženske likove s različitim grimasama, razne nakaze i karikaturalne likove, astrološke znakove, mitološka bića, maskerone, zmajeve, oklope i oružja, glazbala, rogove obilja, razne girlande i ulomke arhitekture, draperije i vegetabilne dekoracije i time postiže svoj specifičan horror vacui (cijela površina prostora ili umjetničkog djela je ispunjena detaljima i sadržajem). 

4. GRAFIČKA RADIONICA

12.10. i 19.10.:  11 – 12:30 sati

Vrijeme u kojem je Fortezza živio vrijeme je velikog procvata grafičke umjetnosti, osobito bakropisa i bakroreza. Najznačajniji predstavnik u mletačkoj Dalmaciji bio je slikar i grafičar Andrija Medulić Schiavone, koji je vjerojatno utjecao na rad Fortezze jer je njegovo umijeće graviranja u metalu srodno grafičkoj tehnici.

Pladanj s grbom Tagliapietra, Venecija, Museo Correr, detalj: medaljon cara Klaudija umetnut je u vlastiti dekorativni okvir

ZADATAK: budući da je Fortezza na svojim pladnjevima rezbario i medaljone s portretima rimskih vladara, te širok repertoar prikaza životinja (dupina, paunova, ptica, konja…), zatim biljnih ornamenata, brojnih putta, raznih drugih mitoloških bića i cvjetnih dekoracija i mi ćemo uz pomoć predložaka nešto od zadanih elemenata urezati u bakrenu pločicu posebnim grafičkim alatom i otisnuti uz pomoć grafičke preše. I naravno, cijela površina pločice mora biti ispunjena detaljima i sadržajem!

Portret Oracija Fortezze, detalj pladnja s grbom Foscari, © Victoria and Albert Museum

SAZNAJ VIŠE: Fortezza uglavnom koristi antičke teme opisane u djelima Tita Livija (59. pr. Kr. – 17. nakon Kr.) i Plutarha (45./46. – poslije 120.) koja se pojavljuju u ilustriranim izdanjima u prvoj polovici 16. stoljeća. Plutarhovi Usporedni životopisi (izdani, među ostalim, u Veneciji 1516. godine) donose  životopise slavnih junaka grčke i rimske prošlosti, koji su bili uzori vrline i herojstva, modeli dostojni podržavanja.

U brojnim prikazima na kartušama (ornament u obliku medaljona uokvirena volutama) pronalazimo poznate i popularne teme onoga vremena, osobito iz rane rimske povijesti: ratove s Etruščanima, priču o Tarkviniju Oholom, ratove s Galima, Cimbrima i Teutoncima, Punske ratove (Hanibalovu ratnu varku i Scipiona Afričkog, koji se najčešće javlja na njegovim posudama), kao i rimska osvajanja i slavne bitke Aleksandra Velikoga. Među glavnim ili većim prizorima majstor gravira medaljone s portretima rimskih vladara (Julija Cezara, Tiberija, Nerona, Augusta, Vitelija…), vojskovođa (Korvina, Pompeja, Scipiona Afričkog, Aleksandra Velikog…), antičkih heroja (Mucija Scevole, Torkvata, Androkla…), povjesničara (Livija, Aurelija, Plutarha i Svetonija) i slavnih Rimljanki (Lukrecije, Porcije, Virginije…). Kao uzori za te gravure sigurno su služile ilustrirane knjige te grafički listovi koje su bile dostupne u brojnim venecijanskim izdanjima. Majstor Fortezza koristi jedinstvenu vlastitu kombinaciju elemenata, koju čine groteska, kao prevladavajući element, maniristički razvijen Rollwerk i obilna upotreba narativne figuralike, koja je objedinjena u ikonografske cikluse prema načelu „una pittura poesis“ (poetska slika).

Radionice za vrtiće i škole organiziramo svaki radni dan osim ponedjeljka prema dogovoru s profesorima i pedagoškim djelatnicima.

Radionice za odrasle i dalje su svake srijede od 18 do 20 sati.

Tekst: Liljana Velkovski
muzejska savjetnica pedagoginja, voditeljica Artionice

* Radionice u sklopu izložbe Jedna za sve – Sve za jednu / Klub likovnih umjetnica 1927. – 1940.  pogledajte na poveznici – Junakinje umjetnosti